چه دلایلی بر وجود عبارت (( و آل محمّد علیهم السّلام )) در پایان صلوات وجود دارد؟
هنگامی که آیه إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلّوُنَ عَلَی النََّبِیِّ یَا اَیُّهَا الَّذِینَ آمَنوُا صَلّوُا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسلِیماً (سوره احزاب ، آیه56) نازل گردید، یاران رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از او درخواست کردند که چگونه بر او صلوات بفرستند او فرمود : لاَتُصَلّوُا عَلَیَّ الصَّلاَهِ البَترَاء ؛ بر من صلوات بتراء ـ ناقص و بریده ـ نفرستید. یادآور شدند، پس چگونه درود بفرستیم؟ فرمود: بگویید: اللّهمّ صلّ علی محمّد و آل محمّد ؛ (الصّواعق المحرقه، فصل اوّل/146)
موقعیت آل محمّد علیهم السّلام از نظر فرستادن درود به گونهای است که، برخی از مذاهب فقهی سنّی ضمیمه کردن آل را بر پیامبر لازم دانسته است و در این مورد امام شافعی میگوید:
یا اهل بیت رسول الله حبّکم فرض من الله فی القـرآن انزلـه
کفاکم فی عظیـم القدر انّکم من لم یصلّ علیکم لا صلاه له
؛ ای خاندان پیامبر دوستی شما فریضهای است که خدا در قرآن فرستاده است در بزرگی مقام شما همان بس که هر کس بر شما درود نفرستد، نماز ندارد.
صحیح بخاری نزد اهل سنّت، صحیح ترین کتاب، پس از کلام الله مجید است، نظر برادران اهل سنّت را به حدیثی که او در صحیح خود در کتاب تفسیر، ذیل سوره احزاب آورده است جلب میکنیم:
عبدالرّحمان بنابیلیلی نقل میکند: کعب بنمعجره مرا ملاقات کرد و گفت: آیا دوست داری حدیثی را به عنوان هدیه به تو تقدیم کنم، آن حدیث این است که روزی پیامبر گرامی نزد صحابه آمد، عرض کردیم : ای رسول خدا، کیفیت کلّی سلام کردن بر شما را از قرآن آموختیم، بفرمایید چگونه بر شما صلوات بفرستیم، حضرت فرمود : اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیتَ عَلَی اِبرَاهِیمَ اِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ (بخاری، صحیح، کتاب تفسیر، جزء 6/217)
عناوین یادداشتهای وبلاگ
دسته بندی موضوعی
دوستان